wtorek, 11 maja 2010

Gleba - znaczenie i zagrożenia

Do przeprowadzenia doświadczeń przygotowaliśmy próbki gleb pobranych z lasu. ogrodu, pola, pobocza drogi oraz glebę piaszczystą.
Wykonaliśmy następujące ćwiczenia:







ćwiczenie nr 1: Skład mineralny gleb

oglądaliśmy pod lupą elementy składowe gleb. W glebach z pola i ogrodu dostrzegliśmy najwięcej składników włóknistych. Najbardziej "kolorowa" była gleba piaszczysta. Tam mogliśmy podziwiać kryształki kwarcu, blaszki miki, łupki.

ćwiczenie nr 7a i 7b: Odczyn gleby

W ćwiczeniu nr 7a badaliśmy odczyn gleby przy użyciu roztworu wskaźnikowego, natomiast w 7b przy użyciu paska wskaźnikowego.
Wyniki badań pokrywały się ze sobą. Glebą kwaśną okazała się być gleba przyniesiona z lasu, natomiast odczyn pozostałych glaeb był obojętny.














ćwiczenie nr 9: Wpływ nawozów zawierających wapń i sód na strukturę gruzełkowatą gleby.

Badanie przprowadziliśmy na glebie przyniesionej z pola.
Gdy dodaliśmy węglan wapnia cząstki glaby nie rozpadały się, powstawały kłaczki i próbka w zlewce dosyć szybko się klarowała. Po dodaniu węglanu sodu, zauważyliśmy, że cząstki gleby zaczynają się rozpadać i proces klarowania przebiega znacznie wolniej.
wniosek: stosowanie nawozów zawierających sód, może przyczyniać się do zaburzania stabilności gleby.

ćwiczenie nr 10b: Wpływ wapnowania gleby na jej odczyn.

Użyliśmy gleby kwaśnej - z lasu. Po dodaniu węglanu wapnia wartość pH wzrosła.
Nawozy wapniowe podnoszą pH oraz zwiększają gruzełkowatość gleby.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz